marți, 9 octombrie 2012

De ce să folosesc o cârjă dacă nu sunt bătrân?



Din categoria – „Mai rău nu se poate!...Ba se poate!


Aceasta a fost întrebarea unuia din primii mei pacienți căruia, atunci când aproape am terminat recuperarea după o proteză de sold (efectuată la domiciliu și fără o periodicitate anume), i-am recomandat ca, atâta timp cât mai are tendința de a șchiopăta să-și folosească cârja canadiană (cea cu sprijin de cot) mai ales dacă afară este umed sau ghețuș. Făcusem destul de multă gimnastică cu dânsul,dar crescuse în greutate în ultima vreme și încă mai șchiopăta dacă nu era atent. La cei câțiva pași pe care îi făcea prin casă NU avea dureri ci doar o obișnuință proastă.

Avusese cu 3 ani în urmă debutul unei necroze aseptice de cap femural (se crezuse că este o sciatică) și nu făcuse aproape deloc gimnastică medicală, doar fizioterapie de 2 ori pe an. De 2 ani șchiopăta din ce în ce mai tare și avea dureri permanente de un an. S-a hotărât să se opereze de hernie de disc… La operație, au realizat că nu discul ci moartea capului femural îi provoca durerea și i-au pus, peste alte 2 săptămâni, proteză totală de șold. După cca 2 luni de la operație, văzând că nu se face mai bine, la sfatul unui prieten, a ales să încerce kinetoterapia (pe atunci abia apărută în România sub forma universitară cu doar o generație care terminaseră facultatea) cu un „student care promitea” (după cum m-a descris atunci o profesoară). Avea 40 ani, copil mic și șoldul operat. Era toamnă! Am recuperat în cele 2 luni de concediu medical cât de mult am putut ca forță și stabilitate musculară dar nu am putut să îl dezvăț de șchiopătat. Era de-acum „normalul lui” să se legene când mergea, să își lase mai multă greutate pe piciorul sănătos și doar să atingă pentru puțin timp solul cu, ceea ce fusese cândva, piciorul dureros.

L-am văzut o dată de pe geamul autobuzului mergând cumplit de asimetric și nu mi-a venit să cred că eu făceam recuperare cu acel om și nu îi observasem acel mers defectuos până atunci. La următoare ședință mergea aproape corect!? De unde acea diferență? Să îl fi confundat?!Cu siguranță  - nu! L-am întrebat ce s-a întâmplat și mi-a zis că atunci când merge mai mult de 30-40 minute obosește și începe să șchiopăteze din ce în ce mai tare din cauză că  îl doare șoldul operat. Deci …nu avea destul de multă rezistență la efort – sau cum se zice la kineto: forță în regim de rezistență. Și cum era una din ultimele ședințe de kineto pe care dorea să le mai facem împreună i-am recomandat două plimbări zilnice de 20-30 min cu pauze de 10 min la fiecare 20 min de mers și un program de gimnastică zilnică ( de care a uitat destul de repede).

Venise iarna, prima zăpadă… Eu, aproape kinetoterapeut (mai aveam 6 luni până la licență), i-am zis să nu mai iasă din casă fără o cârjă de protecție la el – ca să nu șchiopăteze prea tare și să nu trebuiască apoi chiar să îl recuperez de o hernie de disc! El mi-a zis atunci – „Fac recuperare ca să nu am nevoie de cârjă! De ce să folosesc o cârjă dacă nu sunt bătrân?!”

La 3 zile după  această discuție a mers pe zăpadă, nu a văzut o denivelare a trotuarului, piciorul operat s-a oprit direct în ea, a mai apucat să facă un pas, s-a răsucit și a căzut exact pe soldul operat. A făcut o fractură de femur cominutivă (cu mai multe fragmente) și proteza a ieșit din locaș. Abia acum au început problemele – a fost transportat de urgență în capitală, s-a pus o altă proteză cu tijă lungă care i-a ajuns până la genunchi, cu multe șuruburi care să îi prindă fragmentele deplasate.  Șuruburile și tija au trebuit scoase după un an. În timpul operație dar și zilele care au urmat a mai forțat genunchiul piciorului operat și ș-a franjurat ligamentul încrucișat care peste 1 an a trebuit și el schimbat cu o plastie de LIA. „Altă poveste, altă distracție”.

 Și totul a plecat de la o adâncă convingere – „De ce să folosesc o cârjă dacă nu sunt bătrân?!”

În concluzie – atâta timp cât încă nu poți sta 10 secunde în echilibru pe unul dintre picioare și atunci când mergi pe stradă șchiopătezi permanent sau după câteva minute, indiferent unde este durerea, la gleznă, genunchi sau șold, indiferent de vârsta pe care o ai, FOLOSEȘTE O CÂRJĂ. Viitorul tău poate depinde de asta!


Și nu uitați - dacă vreți să învățați cum să mergeți corect cu cârjele, aveți nevoie de un sfat sau de puțină consultanță sau terapie nu ezitați să vă faceți o programare.

Claudiu Andron Kinetoterapeut
tel - 0728238023
E-mail - claudiu.andron@gmail.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Părerea dumneavoastră contează!