duminică, 14 octombrie 2012

Salteaua foarte tare nu este bună oricui



Din ciclul - „unde dai și unde crapă”

Mi s-a întâmplat de multe ori să mi se ceară părerea despre ce saltea ar fi mai bună. Unele sunt ortopedice, altele super-ortopedice, unele sunt cu apă altele cu burete care ia forma corpului, s.a.m.d. Nu am încercat să influențez pe cineva pentru că, de-a lungul timpului am auzit o mulțime de povești care mai de care mai interesante.
Am avut anul acesta doi pacienți cu dureri intercostale care se accentuau din timp în timp, de care nu scăpau de tot niciodată iar uneori erau insuportabile. Ambii aveau muncă de birou, ambii nu iubeau de loc sportul, ambii se mutaseră de curând și au cărat o mulțime de lucruri dar ce nu știam eu de la început a fost că-și cumpăraseră saltele „super-ortopedice” adică cele mai tari din clasa lor. După câteva săptămâni de tratament nu reușeam să înțeleg de unde durerea tot apărea până unul dintre ei a plecat în vacanță, de unde s-a întors fără dureri, dar au reapărut la scurt timp de la revenire. Glumeam noi că are reacție de respingere pentru București.

Din timp în timp ne mai vedeam și mereu aceeași durere dintre omoplați la fel de vie mai ales după week-end-uri când dormea mai rău. Am tot încercat, să schimbăm poziția la calculator, mai multă mișcare, pauze mai dese…nici un efect considerabil până am avut ideea de a sugera să doarmă o săptămână în alt pat sau chiar pe o canapea chiar inconfortabilă pentru a face o diferență. La unul din pacienți nu s-a modificat simțitor starea dar la altul a fost chiar revelator – nici o durere. Reluarea somnului pe cealaltă saltea a făcut să reapară durerea în 2 zile.

Un alt pacient al meu a fost într-un hotel de multe stele unde a avut un pat foarte tare și a venit cu același tip de durere, care nu a dispărut fără ceva terapie. Am avut și situații inverse, o persoană obișnuită să doarmă pe saltea tare a dormit 2 nopți pe o saltea foarte moale și cu arcuri inegale ca înălțime și a dezvoltat aceleași tipuri de dureri – junghiuri intercostale cu iradiere în umăr sau în ceafă.

În concluzie – uneori, paturile foarte tari sau foarte moi, pot produce apariția de dureri intercostale sau costo-vertebrale la persoane hipermobile sau la cele cu tonus muscular diminuat. De aceea în discuția terapeutică nu trebuiesc omise întrebările – „ Pe ce tip de saltea dormi și de cât timp?” în corelație cu - „Este durerea mai accentuată dimineața la trezire sau te scoală noaptea din somn când te muți de pe o parte pe alta?”. Chiar daca răspunsul afirmativ la cea de a doua întrebare îmi arată ca are o inflamație acută și nu este musai să fie corelată cu tipul de saltea, poate sugera, prin lipsa altor semne care să conducă către o problemă inflamatorie că trebuie culese mai multe date despre locul în care doarme.

Ce-am avut de învățat de la aceste cazuri – fiecare amănunt din viața de zi cu zi contează. Poziția de somn este foarte greu de schimbat dar locul pe care dormi, nu! Mulți, fără să știe dacă le este recomandat sau nu, își iau cele mai tari saltele de frică să nu dezvolte probleme cu spatele. Unii dintre ei chiar și le accentuează. Atenție deci, dacă îți schimbi salteaua urmărește-ți reacțiile corpului în prima lună și dacă nu te simți mai bine sau dacă ai dureri de spate – toracice sau lombare - să nu îți fie lene să o returnezi cerând o alta (mai moale sau altfel) și să aștepți 2-3 săptămâni după aceea pe cealaltă. Te va scuti de mulți bani și timp pe care îi vei cheltui, ulterior, pe recuperare.

Un comentariu:

  1. Da, excelent articolul. Ma durea spatele, gatul facut radiografii, masaj, diadinamice parafina.Vin acasa, reincep durerile. Ajung sa vorbesc cu vertebrele mele " ce aveti fetelor? M-ati capiat". Dorm la mama, ma scol fericita, nicio durere. Schimbasem patul, n-am stiut ca este atat de tare. Nici prin gand nu mi-a trecut ca este de la pat. Ma gandesc precambrienii care dormeau pe stanca, mai aveau vertebre?

    RăspundețiȘtergere

Părerea dumneavoastră contează!